Česko si teprve nyní ujasnilo podobu BVP CV90

Minulý týden se uskutečnilo první setkání českých a švédských odborníků v zařízení BAE Systems Hägglunds ve městě Örnsköldsvik. Bylo prvním z řady, která poslouží k ujasnění technických požadavků nových bojových vozidel pěchoty CV90 MkIV podle české specifikace před jejich dodáním Armádě ČR.

Delegace vedená plukovníkem Janem Kerdíkem, vedoucím odboru rozvoje pozemního vojska sekce rozvoje sil MO, byla složená z expertů zastupujících jednotlivé sekce generálního štábu a jednotek Pozemních sil AČR jako koncového uživatele. Švédský tým, který vedl Henrik Gyllencreutz, projektový manažer CV90 CZ z BAE Systems, českou stranu podrobně informoval o koncepčním řešení každé ze sedmi variant CV90MkIV, kterou česká armáda dostane.

První setkání na této úrovni, kdy byly řešeny technické parametry všech variant vozidel (bojová, velitelská, průzkumná, dělostřelecká pozorovatelna, ženijní, vyprošťovací a zdravotní) udalo základní rámec pro následující jednání k jednotlivým variantám.

„Důležité bylo i naše osobní setkání se švédskými protějšky, protože budoucí úzká spolupráce se zcela jistě promítne i do osobní roviny. Konstruktivní přístup obou stran a úsilí jsou dobrou výchozí pozicí pro další pokračování projektu,“ sdělil první dojmy z jednání plukovník Jan Kerdík.

Cílem schůzky bylo detailně prodiskutovat konstrukční koncepce vozidel CV-90 tak, aby byly stejně chápány požadavky i parametry a aby navrhovaná technická řešení plně odpovídala očekáváním AČR. Konstrukční koncepce vozidla je složitý komplex různých součástí, které plní jeho specifické role. „Vzhledem k tomu, že komunikujeme v angličtině, což není rodný jazyk ani jedné strany, bylo pro nás důležité si strohá fakta ze smlouvy vzájemně vysvětlit. Abychom při dalších pracích měli jasno, co ve vozidle bude, co to má dělat a jak všechno propojit tak, aby to fungovalo,“ okomentoval jednání plukovník Kerdík.

V rámci jednání čeká delegace navštívila výrobní prostory a výzkumné a zkušební zařízení BAE Systems. Přínosná byla i návštěva testovacího polygonu, kde se čeští odborníci seznámili se skutečným vozidlem.

Česká armáda by měla první vozidla dostat v roce 2026. Než se vyrobí první prototypy vozidel podle požadavků Armády ČR, proběhne celá řada technických jednání a zkoušek. Mezi česká specifika patří vedle nátěru vozidel podle maskovacího vzoru AČR, vybavení spojovacími prostředky, nebo například specifická výbava pro jednotlivé verze vozidel. „Máme před sebou hodně práce, proto se jednání musí konat už teď. Není na co čekat,“ zdůraznil Kerdík.

Jednání na různých úrovních – projektových týmů, pracovních skupin (výzbroj, ochrana vozidel, spojení atd.) – budou probíhat jak plánovaně, tak ad hoc při vzniklých nejasnostech dle potřeby. Vzhledem k plánovanému zapojení českého průmyslu část jednání proběhne také v ČR. Většina však bude především v sídle firmy. Mimo to bude maximálně využívána forma videokonferencí.