Představujeme vám Boeing CH-47 Chinook, možnou budoucnost AČR

Nedávno představená Koncepce vrtulníkového letectva Armády České republiky představila priority, ale i možná řešení, jak se zbavit techniky z Ruska, což s ohledem na čím dál horší dostupnost náhradních dílů je jediným možným řešením. Deník Právo poměrně překvapivě přišel se zákulisní informací o možném pořízení 8 až 9 vrtulníků Chinook za zhruba 20 miliard korun. Podívejme se na tento neobvyklý vrtulník blíže.

Boeing CH-47 Chinook je americký střední transportní vrtulník s tandemovým uspořádáním dvou nosných rotorů. Je přímým pokračovatelem známého typu CH-46D Sea Knight. První prototyp vzlétl 21. září roku 1961 a první sériově vyráběné vrtulníky byly dodány koncem roku 1965.

Při maximální rychlosti 315 km/h byl rychlejší než moderní víceúčelové a útočné vrtulníky 60. let. Je jedním z mála letadel té doby jako např. Lockheed C-130 Hercules nebo Bell UH-1 Iroquois, která jsou stále ve výrobě a v první linii. Dosud bylo vyrobeno přes 1200 kusů. Jeho hlavní rolí je přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti. Má širokou nakládací rampu v zadní části trupu a tři vnější nákladní háky. Stroje se poprvé účastnily bojů ve vietnamské válce roku 1966.

Během času byly vyráběny typy CH-47A, CH-47B a CH-47C. Tyto stroje byly v 80. letech modernizovány na typ CH-47D, který má silnější motory a moderní vybavení. Kromě těchto vrtulníků byl vyráběn ještě typ pro speciální akce a civilní verze Model 234.

Technické specifikace:

Posádka: 3 (pilot, druhý pilot, palubní inženýr)

Kapacita osob:

33 až 55 vojáků nebo 24 polních nosítek se 3 členy obsluhy nebo 12 700 kg nákladu

Délka: 30,1 m

Průměr rotoru: 18,3 m

Výška: 5,7 m

Plocha rotoru: 260 m2

Hmotnost prázdného stroje: 10 185 kg

Vzletová hmotnost: 12 100 kg

Maximální vzletová hmotnost: 22 680 kg

Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor Lycoming T55-GA-712, každý o výkonu 3 750 koní (2796 kW)

Výkony

Maximální rychlost: 315 km/h

Cestovní rychlost: 220 km/h

Dolet: 741 km

Přeletový dolet: 2 252 km

Dostup: 5640 m

Stoupavost: 10,1 m/s

Výkon/Hmotnosť: 460 W/kg

Výzbroj

střední kulomety (1 na nakládací rampě, 2 na horních oknech), obvykle kulomety ráže 7,62 M240/FN MAG

Do dnešních dnů bylo vyrobeno zhruba 1200 těchto vrtulníků.

Zdroj: Boeing, Wiki, foto: US Army