Německo získalo nejmodernější verzi letounů Eurofighter

Před více než třemi lety uvolnil rozpočtový výbor německého Bundestagu na zasedání přibližně 5,5 miliardy eur na 38 nových stíhaček Eurofighter . Od loňského léta zbrojní průmysl vyrábí nejmodernější model Eurofighter , částečně ve spolupráci s Bundeswehrem.

Letadla v tzv. Tranche 4 dostanou mimo jiné nový výkonnější radar s elektronickým řízením paprsku. To by mělo usnadnit detekci cílů ve vzduchu i na zemi. Aby bylo možné plně využít potenciál Eurofighteru , vývoj mezitím pokračuje. Čtyři z 38 objednaných letounů budou vybavena zkušebními přístroji. To umožňuje vyhodnotit nové schopnosti a uvést je do sériové výroby. Součástí této výrobní jednotky bude také sedm cvičných dvoumístných letadel a dva letouny, které nahradí dva letouny Eurofighter ztracené při letecké nehodě v červnu 2019. Letoun má být podle současných plánů předán letectvu v letech 2025 až 2030.

Jsou vyžadovány další Eurofightery

Aby však bylo možné udržet velikost letky přislíbenou NATO a požadovanou pro národní a alianční obranu na pozadí Tornáda, které bude v roce 2030 vyřazeno z provozu, potřebuje letectvo naléhavě další letadla. Probíhá jednání o pořízení 5. tranše. U těchto letadel bude také důležité revidovat architekturu počítače, která je nyní přes dvacet let starou, vyvinout moderní uspořádání kokpitu vhodné pro budoucí úkoly, urychleně rozšířit portfolio zbraní a vyvinout vhodný letový software. Jedině tak může být Eurofighter do poloviny století nejen technicky provozován, ale zůstává také důležitým příspěvkem německého letectva k ochraně vzdušného prostoru NATO a věrohodným odstrašujícím prostředkem.

Spolupráce s průmyslem

Už dobrých dvacet let letectvo úspěšně ruku v ruce s civilním kooperačním partnerem pracuje na motorech EJ200 Eurofighter především v údržbě a systémové podpoře. Od loňského léta jsou také montovány motory pro čtvrtou tranši Eurofighter. K dnešnímu dni pro ně byly dokončeny tři motory EJ200 a do roku 2027 bude následovat 53 dalších. Tato spolupráce s obranným průmyslem významně přispívá k operační připravenosti vzdušných sil. Prostřednictvím vojáků v tzv. kooperaci oprav motorů si letectvo uchovává know- how pro rychlé rozhodování v kritických situacích a plnění úkolů údržby v operačních oblastech. Průmysl těží ze zkušeností příslušníků letectva při používání a opravách létajících komponentů. 

foto Bundeswehr/Patrik Bransmöller