Německo cvičí pro Síly rychlé reakce NATO

Je to vrcholná taktická disciplína: Během cvičení Wettiner Schwert 2024 překračuje Panzergrenadier Brigade 37 Labe v bojových podmínkách. Něco takového je vždy nebezpečné. Síly rychlé reakce NATO, které jsou primárně určeny k ochraně východního křídla aliance , však musí zvládnout i toto.

Na břehu Labe u města Hohengöhren v Sasku-Anhaltsku jsou jasně vidět stopy po povodni, která trvala několik týdnů. Ticho náhle prolomí řev těžkých naftových motorů . Obrněné transportéry Marder 371 Panzergrenadier Battalion z Marienbergu se blíží s černými výfuky . Na zadní části některých vozidel jsou připevněny dřevěné vleky s nafukovacími čluny. S dalšími kunami leží nafukovací čluny napříč nástavbou. Pásová vozidla zastavují poblíž pobřeží . Krátce nato si sednouPanzergrenadiersa popadněte nafukovací čluny a jejich vybavení.

Panzergrenadiers přeplouvají Labe na gumových člunech

Lodě , které váží více než 250 kilogramů, ve skupinách odtahují k Labi a sedí na nich. Stříkající voda, nadávky a pak rušné pádlování. Granátníci se snaží proti proudu najít hlubší vodu , kde mohou konečně použít přívěsný motor. Pak lodě bzučí přes řeku a lodníci dávají pozor, aby se příliš nevzdálili od plánovaného místa přistání. Muži sesednou a zajistí se na druhé straně břehu . Krátce poté je následuje druhá vlna Panzergrenadiers. Také si namočí nohy. Jejich obrněné transportéry mezitím zaujaly pozice na druhé straně řeky poblíž břehu a zajišťují bezpečnost svými automatickými děly.

Nyní je zapotřebí průkopnická technologie. Rychlý plavecký most Amphibie M3 nebo skládací plavecký most jsou speciální vozidla , která dokážou i hlavní bojový tank Leopard 2 bezpečně přenést přes široké vodní překážky během několika minut. Tato vozidla však lze použít až poté, co je předmostí dostatečně zpevněno, tedy zajištěno proti nepříteli vlastními silami.

Plovoucí rychlostní mosty v akci

Se zajištěným západním břehem je čas na fázi dvě. Najednou, jeden za druhým, se do Labe plnou rychlostí řítí čtyři plovoucí rychlé mosty Amphibian M3 se složenými prkny . Během necelých deseti minut posádky zakotví svá vozidla uprostřed řeky a hlásí, že jsou připraveny k akci. Ihned poté dorazily první obrněné transportéry, které byly odvezeny na druhý břeh. Překlad bojových vozidel začal – a s ním i práce velitele Crossing Site Commander, který je zodpovědný za koordinaci bodu překladu.

Další úkol pro kapitána Michaela S., velitele 5. roty německo -britského praporu Pioneer Bridge 130 . Krátce po východu slunce prohledali pionýrští potápěči z jeho společnosti na břehu překážky a odstranili několik velkých kamenů. „Tato forma podmořského průzkumu je důležitá,“ říká kapitán S. „V tuto chvíli by úlomky nebo kameny mohly jinak poškodit překladač .“ V bojových podmínkách by ale museli pionýrští potápěči také kontrolovat, zda nepřítel brody nezaminoval nebo je jinak prošpikoval průkopnickými překážkami. To vše by pak museli odstranit .

Disciplína na přechodech řek snižuje rizika 

Jako velitel Crossing Site Commander se kapitán S. a někteří jeho kamarádi také starají o to, aby na přístupových cestách k přechodu řeky nebyly žádné překážky. „Jsme v neustálém kontaktu s jednotkami prostřednictvím rádia . “ Existuje harmonogram, který musí všichni dodržovat,“ říká. Konkrétně posádky čekají se svými vozidly na dispečinku. Teprve když na ně přijde řada, přesunou se do bezprostřední blízkosti místa přechodu. „V bojových podmínkách by jinak hrozilo velké nebezpečí, že by byli chyceni nepřátelským dělostřelectvem nebo leteckými útoky,“ říká kapitán S.

O pár set metrů dále po proudu překročili Labe na gumových člunech také tankoví granátníci z Marienbergu a založili další předmostí. Na tomto druhém hraničním přechodu koordinuje překlad seržant major Felix K. z praporu 130 Pioneer Bridge. Na rozdíl od jižního přechodu, skládací plovoucí most ( FSBSkládací plavecký most) použitý. A jako velitel čety čety obojživelných mostů je četař K. také vedoucím provozu převozu.

„ Dostaňte brigádu přes řeku co nejrychleji“ 

Modulární FSB​Skládací plavecký mostv podstatě sestává z několika pontonů , které jsou spojeny a přemisťovány motorovými čluny o výkonu 320 hp během provozu trajektu. Nájezdová rampa na břehu je zajištěna střižnou kotvou, jejíž kotevní deska je přidržována masivními kolíky. Navíc je k tomu, aby byl přechod možný, doslova vyžadována průkopnická práce. Vojáci se nemohou jednoduše spoléhat na přírodní břehové podmínky na místě , vysvětluje K. Během průzkumu průkopníci oblast důkladně prozkoumali. „Inženýrský tank Dachs byl poté použit jako náš multifunkční nástroj,“ dodává nadrotmistr. „Kopat příkopy, tlačit brod.“ Stopy na břehu jsou čisté.

Uplynul nějaký čas. Podplukovník Carsten Oberländer odkládá dalekohled a bere do ruky vysílačku. Velitel tankového praporu 393 již několik minut pozoroval jižní přechod přes Labe . Pár metrů vedle něj zaujal pozici jeden z Leopardů 2 A7V jeho praporu . Výkonné 120milimetrové dělo míří na západní břeh Labe. A i když to zvenku není vidět – posádka bitevního tanku je úplně vzhůru. Pomocí svých různých senzorů nakukují přes řeku a chrání své kamarády, kteří už řeku překročili, před nepříjemnými překvapeními.

Oberländer vysílá několik rádiových zpráv v rychlém sledu. Je taktickým vůdcem na místě, a proto je v této fázi zodpovědný za zajištění toho, aby jeho síly mohly bezpečně překročit Labe . 393 Panzer Battalion je umístěn v Bad Frankenhausen v Durynsku a stejně jako 371 Panzer Grenadier Battalion je podřízen brigádě 37 Panzer Grenadier Brigade „Svobodný stát Sasko“. Od roku 2022 je součástí sil rychlé reakce NATO ( NRF).Síly rychlé reakce NATO) . V rámci cvičení Wettiner Schwert německá bojová skupina nejprve překročí Labe u Hohengöhren a poté pochoduje do Armádního bojového výcvikového střediska. Dnes oddíl cvičí. Druhý den by měl být živý výcvik a velitel úkol nepodceňuje.