Čím lze omluvit likvidaci funkčního letiště? Ničím, říká Lumír Němec k záměru zrušení letiště v Líních

K letišti v Líních mám zvláštní vztah. Poprvé jsem ho navštívil někdy v 90 letech. Byl jsem fascinován tím množstvím letadel, které jsem tam viděl. Není divu, vždy jsem ty letouny obdivoval pouze na obloze a najednou jsem měl možnost si na ně doslova sáhnout. Takový splněný klukovský sen. Při mé další návštěvě, již jako příslušník URN, se situace na letišti podstatně změnila. Žádná letadla, pouze dva vrtulníky MI 24 a my. Již to nepůsobilo tak ohromujícím dojmem, ale i tak to byl zážitek. S URN jsme tam jezdili příležitostně skákat a já si v Líních poprvé skočil z Turboletu. V průběhu dalších let jsem byl v Líních ještě mnohokrát, ať už pracovně nebo si jen skočit s místními paragány.

Mám to letiště rád. Má svou atmosféru, z které vysloveně cítíte časy zašlé slávy. A i když se již dlouhodobě nevyužívá jako vojenské letiště, stejně má svůj význam. Funguje zde několik leteckých a parašutistických škol, je zde letecká základna, letiště využívají privátní lety. A hlavně se jedná o bývalé vojenské letiště, které svými parametry o délce dráhy 2450 m a šířce 60 metrů převyšuje většinu zbývajících letišť v České republice. Jedná se o letiště v dobrém stavu. Dráhy jsou plně funkční a bez zvláštních úprav by mohlo sloužit k použití prakticky veškeré techniky, kterou má AČR v současné době k dispozici. Není ovšem vhodné pro plánované využití F35, ale to není žádné letiště v ČR.

Zpráva o tom, že se má letiště rušit a na jeho místo postavit „baterkárna“ mě překvapila. Nějaká šuškanda fungovala už delší dobu, ale nějak jsem tomu nepřikládal význam. Takových řečí se již vedlo a navíc jsem žil v přesvědčení, že 90 léta jsou již pryč. V 90 letech jsme se hromadně zbavovali zbrojního průmyslu, hromadně rozprodávali vojenské objekty a prostory Ale dnes, navíc v době, kdy zuří válka na Ukrajině, kdy nám ruská agrese ukázala, že naše představy o světě bez válek jsou planým mýtem, se zbavovat funkčního letiště může jenom vůl.

Chápu, že z hlediska ekonomického rozvoje České republiky je zahraniční investice vítaný bonus, ale snad ne za každou cenu. Proč budovat „baterkárnu“ na letišti v Líních? Proč ji nevybudovat v jiných prostorách, které stát nabízí? Sokolovsko, Prunéřov nebo i někde jinde. Jistě by se našlo dostatek vhodných prostor, bez toho, aby se museli rušit Líně.

Z hlediska obrany má letiště strategický význam a také vždy patřilo a patří mezi strategické cíle protivníka. To by si měla uvědomit každá vláda a měla by vědět, že rušit letiště je hloupost. Čím více funkčních letišť budeme mít, tím větší výhoda bude na naší straně. My starší si dobře pamatujeme úseky dálnice D1 bez ochranných svodidel. Proč? Protože i s touto částí dálnice se v případě nouze počítalo jako se záložní přistávací plochou. Za poslední tři dekády se žádné letiště nevybudovalo, ale zničili jsme tehdy nejmodernější letiště v Žatci. V 90. letech by se to dalo omluvit tehdejší změnou mezinárodní politiky koncem studené války a celkovou euforií ve společnosti. Čím lze omluvit likvidaci funkčního letiště dnes? Ničím, ani hloupostí nebo nevědomostí.

O autorovi:

Lumír Němec
Praxe v ozbrojených sborech 18 let. Policie- ochranná služba, Útvar rychlého nasazení (URN), Útvar speciálních operací VP (SOG). Zahraniční nasazení Irák 2004, Kosovo 2005, Afghánistán 2007, 2008, Sýrie 2015. Nyní působí v organizaci ThorTac – https://thortac.com