Velení Vzdušných sil AČR poprvé bez elitních stíhačů, důvodem může být rozdílnost názorů na budoucí akvizici  F-35

Nedávná změna na pozici velení Vzdušných sil Armády České republiky přinesla řadu otazníků. Na jedné straně je novým velitelem zkušený voják, pilot vrtulníků, nyní brigádní generál Petr Čepelka, na druhé straně ve vedení chybí stíhači, kteří jsou i svým záběrem a mezinárodním zapojením bráni jako elita letectva. Ani u spojenců není běžné, aby nebyl ve velení bývalý, stíhací pilot. Na sociálních sítích se toto vášnivě probírá a není tajemstvím, že i znalí lidé, bývalí vojáci naznačují souvislost s podporou, respektive nepodporou záměru pořízení F-35 z USA.

Pokud se podíváme na naše spojence, dozvídáme se o velitelích letectva následující: Vzdušné síly USA vede generál Charles Q. Brown, sloužil na různých pozicích na úrovni letek a křídel, ale i jako elitní instruktor na strojích F-16 Fighting Falcon. Předtím, než sloužil jako velitel letectva, byl generál Brown velitelem tichomořských vzdušných sil a velitelem vzdušné složky amerického indo-pacifického velitelství. Brown má nalétáno téměř 3000 hodin, včetně 130 hodin jako bojový pilot.

Německým vzdušným sílám velí generál Ingo Gerhartz, který má za sebou řadu zkušeností na turbovrtulových letounech, z dob výcviku, posléze F-4E/F PHANTOM II, ale i MiG-29, Tornado, Eurofighter a další. Rovněž byl velitel křídla, prošel řadou funkcí, než se stal generálem, velitelem Vzdušných sil.

Situace na Slovensku je podobná, jako u nás, i zde je ve velení bývalý vrtulníkový pilot, je jím generálmajor Róbert Tóth, jeho zástupcem je „protiletadlovec“ brigádní generál Ladislav Dovhun. Dlužno však podotknout, že zcela reálně nemá Slovensko stíhací letectvo s ohledem na funkčnost strojů MiG-29 již nějaký čas (Na Dnech NATO 2022 se uskutečnila jejich deriéra), nyní jsou zcela bez stíhacího letectva v očekávání nových strojů, konkrétně jde o F-16, tedy nikoliv nejnovější stroj páté generace…

Polští sousedé mají v čele svých vzdušných sil generála Lecha Majewského, zkušeného pilota s náletem přibližně 2000 letových hodin na různých typech letadel, včetně TS-8 „Bies“, Lim-2, SB Lim-2A, TS-11 Iskra, MiG-21 (verze MF, PFM, R, UM a US), MiG- 29, F-16, stejně jako Mirage 2000, Mirage 2000-5F, F-18, T-38, M-346 a M-28. Zde je situace s nákupem a provozem techniky poměrně rozvážná. Kromě 48 letounů F-16, které již provozují, má Polsko objednáno i 32 letounů F-35.

Polsko by i rádo rozšířilo počty svých F-16, nicméně výrobce, Lockheed Martin nemá volné výrobní kapacity. Stejný výrobce vyrábí právě i zmíněný stroj páté generace F-35. O vysokém počtu objednávek, zpožďování dodávek bylo již mnohé řečeno a následný krok Polska je toho důkazem. To nakonec objednalo i 48 letounů F/A-50 korejského výrobce. F/A-50 je přitom bojová odvozenina cvičeného typu T-50, který vznikal ve spolupráci korejských výrobců právě s americkým Lockheedem a v mnohém je letoun F-16 inspirací. Jak je vidět, Polsko, které nyní vynakládá na zbrojení nemalé finanční prostředky tak nespoléhá pouze na jednu kartu.

Pokud se podíváme na situaci v Maďarsku, uzavřeme tak pomyslně země V4 (plus USA pro příklad), zjistíme, že zde je velitelem generál Nándor Kilián, opět zkušený stíhací pilot, který mimochodem měl možnost před dvěma lety otestovat novinku z Aero Vodochody L-39NG a byl nadšený, v tomto roce Maďarsko objednalo 12 těchto strojů. Maďarsko ovšem i nadále využívá ke střežení svého vzdušného prostoru zejména stroje JAS-39 Gripen.

Velmi zajímavé je pak vyjádření přímo z nejvyšších armádních kruhů Maďarska: Maďarské letectvo plánuje ponechat svou modernizovanou flotilu Gripenů až do 30. let 20. století a dokonce získat dostatek stíhaček pro druhou stíhací peruť. Letouny 5. generace jako F-35 jsou příliš drahé a jejich pokročilé schopnosti nejsou pro obranné potřeby Maďarska nutné. Schopnost takzvané neviditelnosti není pro maďarské letectvo prioritou a žádný potenciální nepřítel nemá v regionu stíhačky typu stealth. Zároveň však Maďarsko nevylučuje své zapojení do vývoje takzvané páté generace stíhaček v Evropě.

Věříme, že současné velení Armády České republiky činí kroky s nejlepším úmyslem tak, aby Vzdušné síly nebyly ovlivněny tím, že Vláda České republiky poměrně dost tlačí na pilu v otázce nákupu nových stíhaček z USA v podobě strojů F-35. Zájem spojenců. ale i zemí V4 je rozličný, přičemž nepanuje zde v otázkách páté generace shoda a země provozují, či nakupují i jiné, než takzvaně páté generace strojů.