Slavný československý letecký motor pro L-410 slaví 50 let – dodnes se vyrábí v Praze
Technicky zaměřená veřejnost si připomíná 50. výročí udělení certifikace první verzi A československému turbovrtulovému motoru M601, jehož výroba v podobě série H trvá dodnes. Počátky koncepčních úvah o turbovrtulových motorech spadají do složité doby konce padesátých let, kdy si Sovětský Svaz vynucoval rozhodování o výzbroji jím vytvořeného mocenského paktu Varšavské smlouvy (ne že by to kdykoliv později bylo jinak…).
Československý letecký průmysl si v tomto paradigmatu vydobyl své specifické místo, zejména výrobou standardního proudového cvičného letounu L-29 Delfín s tuzemským motorem M-701, vyráběným v závodu Motorlet v pražských Jinonicích (dříve Walter). Nejčastěji byl tento motor označován jednoduše jako M-701, avšak lze se setkat i s označením Motorlet M-701, přičemž i v dobách jeho výroby se výrobky n.p. Motorlet, Závod Jana Švermy obchodně označovaly ochrannou známkou jako Walter, tzn. Walter M701. Na zahraničních prezentacích firmy z tohoto názvu firmy plynuly úsměvné situace, kdy si západní obchodní zástupci přáli osobní schůzku s panem továrníkem Švermou, jak vzpomíná přímý účastník zdrodu M601A, pan Václav Englmajer.

Špičkám letectva Rudé armády také samozřejmě neuniklo, že licenční dvoumotorové letouny Avia Av-14 jsou vyrobeny kvalitněji než sovětská předloha Iljušin IL-14. V oblasti tuzemských konstrukcí famosní poválečné Aero Ae-45 (3 cestující, motory 2×77 kW), pokračovalo typem Ae-145 (stejná kapacita, 2×103 kW), ve velkých počtech dodávané do SSSR. Poměrně plynule navázal i zájem o novější letoun L-200 (4 cestující, 2×154 kW).
Jak v roce 2002 na pravidelném setkání Konstrukce Walter vzpomínal Ing. Josef Kubeš: „V roce 1956 vrcholilo období výroby technicky zdařilého a komerčně úspěšného malého pětimístného letadla L-200 „Morava“. Tým konstruktérů podniku LET v Kunovicích, vedený hlavním konstruktérem Ing. Ladislavem Smrčkem, byl postaven před úkol vyvinout jeho následovníka. Byly zahájeny vývojové práce na letadle L-300, které mělo být svými výkony plně srovnatelné s tehdy obdobnými typy ve světě. Současně se v podniku Motorlet začalo pracovat na studii turbovrtulového motoru o výkonu 338 kW (460 k), požadovaného konstruktéry projektovaného letadla.“
Autory tohoto textu a fotografií jsou pracovníci Avia Aera Lukáš Popelka a Lenka Rašková.
Zde zvýrazňujeme několik historických milníků:
- Československá letecká inspekce udělila certifikaci motoru M601 přesně 29.dubna 1975.
- Dodnes žijí pracovníci konstrukčního týmu, který tento moderní motor od 60. let minulého století vyvinul.
- Počátky vývoje motoru M601 sahají do roku 1959, byl určen pro letouny s kapacitou do 19 cestujících.
- První prototyp motoru byl dokončen v roce 1967, v listopadu 1973 vzlétlo v rámci testování s motorem M601první letadlo L-410.
- První verze motoru M601-A bylo vyrobeno celkem 364 ks (jejich prvním uživatelem bylo díky letounu L-410M československé vojenské letectvo), do začátku 90. let bylo vyrobeno přes 4 000 ks motoru M v různých modifikacích.
- Motor byl kompletně vyvinut v Československu a dodnes je plně vyráběn v Praze ve verzi H, přičemž i předchozí verze dokážou odborníci z Avia Aera stále opravit a poskytnout jim nezbytný servis – jako jediní na světě, navíc tak činí po dobu celých 50 let.
- Česko je dodnes jednou z několika mála zemí na světě, jehož firmy dokážou vyvinout, vyrobit i modernizovat nejen letecké motory, ale i dopravní letadla jako celek.