Boomery, kteří příliš nechillují. Armáda míří na generaci Z
Chálka, chillovat, feelovat, vibes, boomer, puffík. Pokud tato slova neznáte, tak věřte, že existují a jsou hojně využívána. Jedná se o běžný slovník generace Z. Generace, která je nyní v hledáčku nejen civilních firem, jež mají zájem je zaměstnat, ale také ozbrojených složek, armády nevyjímaje. Kdo představuje tuto generaci, jaké má zájmy, jaké uznává hodnoty a jak by měl vypadat její potenciální zaměstnavatel, bylo hlavní náplní odborného setkání Velení AČR pod názvem Generace Z v AČR, které se za účasti vojenských a civilních specialistů konalo ve středu 22. ledna v Domě armády Praha.
Shromážděním provázel 1. zástupce náčelníka Generálního štábu generálporučík Miroslav Hlaváč. Lidé jsou podle něj základním pilířem české armády, a ta klade velký důraz na porozumění jejich potřebám. Generace Z přitom představuje budoucnost Armády ČR – právě oni budou v následujících letech obsluhovat nejmodernější zbraňové systémy, které armáda pořizuje.
„Naším cílem je najít rovnováhu mezi požadavky mladé generace a základními principy fungování armády. Je důležité přizpůsobit se dynamice současné doby, aniž bychom přitom ztratili to, co armádu činí silnou a spolehlivou institucí. Tento proces musí probíhat napříč celou armádní strukturou na všech úrovních velení,“ uvedl během vystoupení generálporučík Miroslav Hlaváč. Současně zdůraznil, že velení AČR bude v tomto úsilí pokračovat a nadále hledat způsoby, jak mladé lidi motivovat a v armádě je udržet.
Generace Z a digitální prostředí
Život generace Z je životem online, v rychlém tempu, spojeným s okamžitým předáváním informací, sdílením poznatků a myšlenek. Tato generace je vyspělá v počítačových technologiích: Používání internetu, mobilního telefonu a sociálních sítí je pro ni přirozené a nezbytné. Internet má neustále s sebou, a to díky mobilním technologiím. Mezi její nejoblíbenější aplikace patří: Youtube, TikTok a Instagram, každý z nich sleduje alespoň jednoho influencera.
„Máme přístup k velkému množství informací a musíme vybírat z nepřeberného množství zdrojů. Komunikace s námi musí být stručná, jasná, autentická a audiovizuálně zajímavá,” shrnula zástupkyně generace Z a jedna z přednášejících Barbora Popovová, která pracuje na Generálním štábu Armády ČR.
Díky všudypřítomnému připojení jsou mladí lidé ve spojení s podobně smýšlející komunitou z celého světa, hrají hry a pouštějí si videa v angličtině. Sledují na sociálních sítích naše i zahraniční influencery. S angličtinou se tak setkávají dnes a denně.
Toto prostředí tak dalo vzniknout jejich typickému slovníku, kdy používají mnoho neologismů především z angličtiny.
Generace Z na trhu práce
Tato generace má rozhodně co nabídnout, je v mnoha směrech inspirativní a bude se významně podílet na podobě naší budoucnosti. Její výhodou je, že má za sebou zahraniční zkušenost například ze studijního pobytu, stáží, či cestování, je technologicky zdatná, ovládá a využívá sociální sítě, má znalosti angličtiny. Při výběru zaměstnání bude pečlivější, neboť hledá práci, která jí má dávat smysl a bude ji naplňovat. Současně dává přednost flexibilitě, seberealizaci a očekává zpětnou vazbu.
„Generace Z je finančně motivovatelná. Tito lidé hledají uplatnění, chtějí vidět dynamický platový růst, zajímá je perspektiva a profesní rozvoj. Tolik se neztotožňují s pevným pracovním úvazkem, hledají flexibilní pracovní dobu, preferuji práci na dálku. Chtějí sladit svůj pracovní a osobní život,” upozornila Sarah Komasová z Analytického ústavu STEM.
Armáda těmto mladým lidem nabízí finanční a pracovní jistotu, možnost osobního růstu, rozvoj v dané specializaci, unikátní pracovní kariéru, práci v expertním týmu.
Sarah Komasová zároveň popsala, že mezi nejčastější záliby této generace patří sport a sportovní aktivity, dále hudba a nejrůznější kreativní činnosti. Nabízí se tedy jako výhoda, aby ozbrojené složky spolupracovaly s nejrůznějšími spolky a organizacemi a propagovaly tak armádu a aktivní zálohu.
Změna komunikace
O potřebě změnit komunikaci s generací Z a zkušenostech s přímým kontaktem s těmito lidmi během dobrovolného vojenského cvičení u 4. brigády rychlého nasazení, které se uskutečnilo během loňských prázdnin, mluvil vrchní praporčík jednotky nadpraporčík Michal Baka. Popsal, že jejich instruktoři čelili novým výzvám a situacím a uvědomili si, že musí změnit přístup. „Myslím, že pro obě strany bylo dobrovolné vojenské cvičení u našeho útvaru velmi přínosné a prospěšné. Na konci výcviku jsme měli tým spolupracujících jedinců, kteří byli fyzicky zdatnější a disciplinovanější,” shrnul nadpraporčík Baka.
Aktivity armády k oslovení generace Z
Již několik let spolupracuje armáda s influencery, aby oslovila mladou generaci. K náboru využívá webový portál doarmady.cz, který slouží nejen jako databáze všech důležitých informací k náboru, ale také jako zdroj informací o české armádě a vojenství obecně. Zájemci si zde mohou vyzkoušet i hry a herní simulátory. Ke komunikaci využívá sociální sítě, primárně Instagram. Rekrutační pracovníci se pravidelně účastní náborových a prezentačních akcí na veřejnosti, besed ve školách, pracovních veletrhů a burz práce. Resort MO láká mladé lidi např. na Stipendijní program Ministerstva obrany, či se prezentuje na akci jako je Comic-Con.